This is a SEO version of etika_2009.indd. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »52
Ha nem vétünk az erkölcsi normák ellen, tiszta a lelkiismeretünk. Ellenkező esetben, ha tudjuk, érezzük, hogy rosszat cselekedtünk (vagy éppen nem tettük meg azt, amit lehetett volna), szóval vagy tettel (akár egy rossz mozdulattal, gúnyos mosollyal stb.) megbán-tottunk valakit, lelkiismeret-furdalás* gyötör bennünket. Ha a belső nyugtalanság helyes lelkiismeretből fakad, szerepe olyan, mint a lázé, mely jelzi a betegséget, és ezzel segíti a gyógyulást.
Az erény és a bűn
Mondd el, neked mikor és •
miért volt lelkiismeret-furda-lásod! Hogyan békéltél meg a lelki- •
ismereteddel?
Milyen tulajdonságokkal ren- •
delkezik az az ember, akire ma azt mondjuk, hogy erényes?
Értelmezzétek a következő •
idézeteket és a közmondást!
„Az erény arra képesít, hogy segítségével helyesen éljünk.” (Szt. Ágoston)
„Az erény a lélek egészsége – betegsége a bűn.” (Széchenyi István)
„A jóság okosság nélkül sán-taság mankó nélkül” (Juhász Gyula)
Példát adni jóság, példát venni okosság.
Szent Ágoston megtérése
Széchenyi István (1791–1860)
Raffaello: Az athéni iskola. A fölfelé mutató alak Platón, az eszmék, az ideák vi-lágára irányítja a figyelmet, míg mellette Arisztotelész a konkrét tapasztalatok valóságára figyelmeztet
Az erény az a készség, amely a jótettek gyakorlásából fakad, maga is további jótettek forrása.
Az erkölcstanban a jóságot erénynek, a rosszat bűnre* való haj-lamnak nevezzük. Az ókori görög filozófusok dolgozták ki a négy sarkalatos erény* tanát, melyek a következők: az okosság, az igazsá-gosság, a lelki erősség és a mértékletesség.
Az okosság valamennyi erény irányítója, formálója; átlátja az érté-kek rangsorát, kellően tudja mérlegelni: mi a jó, és mi a rossz. Közvet-lenül vezérli a lelkiismeret ítéletét. Segíti az általános erkölcsi elvek al-kalmazását a mindennapokban. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ember eltervezi, mit fog cselekedni, és felméri tetteinek következ-ményeit, várható eredményeit. Szent Tamás megfogalmazása szerint az okosság „a megfelelő dolgok helyes szabálya”.
etika_2009.indd 52 etika_2009.indd 52 12/11/09 12/11/09
This is a SEO version of etika_2009.indd. Click here to view full version
« Previous Page Table of Contents Next Page »